تبیین واژه‌های جنگ از وظایف مهم دانشگاهیان است 
کد خبر: 4173981
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
استاد حوزه و دانشگاه:

تبیین واژه‌های جنگ از وظایف مهم دانشگاهیان است 

حجت‌الاسلام مجتبی نظری با تأکید بر اینکه یکی از وظایف مهم مجامع علمی، تبیین واژه‌ها است، گفت: اگر دانشگاه در شرایط فعلی اقدام به تبیین واژه‌ها و صحنه‌هایی چون دفاع مقدس و جنگ شناختی نکند، کوچه و بازار در این رابطه جریان‌سازی خواهد کرد، لذا دانشگاه باید در این رابطه پیشرو باشد. 

حجت الاسلام نظری، استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه، امروز، 17 مهرماه، در نشست تخصصی «نقش دانشگاهیان آذربایجان‌شرقی در دفاع مقدس» که توسط معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان برگزار شد، با تأکید بر اینکه یکی از وظایف مهم مجامع علمی، تبیین واژه‌ها است، گفت: اگر دانشگاه در شرایط فعلی اقدام به تبیین واژه‌ها و صحنه‌هایی چون دفاع مقدس و جنگ شناختی نکند، کوچه و بازار در این رابطه جریان‌سازی خواهد کرد، لذا دانشگاه باید در این رابطه پیشرو باشد. 

وی با بیان اینکه مجامع علمی و حوزوی متولی اندیشه در جوامع بوده و در واقع مغز متفکر جوامع هستند، افزود: در دفاع مقدس و برهه‌های مختلف کشورمان نمی‌توان نقش دانشگاه را نادیده گرفت. 

نظری، با اشاره به نقش دانشگاهیان در جوامع مختلف، تأکید کرد: اگر جامعه‌ای معتقد به نقش دانشگاه نباشد و این جایگاه را به دانشگاه ندهند، به همان میزان نیز تاوان خواهد داد. 

این استاد حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه دانشگاه جایی است که اگر علم را با عقل اشتباه بگیرد، همانقدر در ایفای نقش دچار اشتباه خواهد شد، چراکه مشکل جامعه را عقل حل می‌کند نه صرف علم، اظهار کرد: معتقدم یکی از آسیب‌های دانشگاهی تمرکز صرف روی علم بوده و نه عقل و ای کاش وزارت علوم یا جهاددانشگاهی  حرکتی برای حل این معادله راه اندازد. 

وی بیان کرد: اگر همه رشته‌های دانشگاهی با فلسفه و عقبه‌ خاص خود تدریس شود، همانند ستارگانی در یک آسمان خواهند درخشید و هدف اصلی را نشان خواهند داد که در حقیقت مقصود همان علوم توحیدی است. 

نظری، با اشاره به اهمیت تبیین نقش دانشگاهیان در دفاع مقدس، تصریح کرد: باید اساتیدی که در کنار اروندرود حاضر شده و با اندازه‌گیری جزر و مد راه و روش را به رزمنده‌ها نشان دادند وقایع آن دوران را تبیین کرده و بگویند که رزمنده‌ها تنها کلاش به دست نبودند و کسانی که بستر را برای عبور رزمنده‌ها آماده کردند هم نقش بسزایی در دفاع داشتند. 

استاد حوزه ودانشگاه، با بیان اینکه هنوز حقایق دفاع مقدس را نشناخته‌ایم و این حقایق ارزشمند باید استخراج شود، افزود: دانشگاه باید امروز هم جریان‌سازی کند و در حوادثی مثل تحولات قفقاز، حملات فلسطین‌ها برای پس گرفتن سرزمین‌هایشان و... به میدان آمده و تحولات را تبیین و دید جامعه را بازتر و گفتمان‌سازی کند. 

وی با اشاره به اینکه برای تبیین حقایق و حوادث پیرامونی معتقدم باید راهیان نور خاورمیانه را راه اندازی کنیم، گفت: دانشگاه تبریز در دوران دفاع مقدس هم به تکالیف علمی خود عمل کرد و هم از جبهه‌ها پشتیبانی کرد که در این رابطه با ساخت خمپاره و ادوات جنگی نقش بسیار شاخصی دارد.

انتهای پیام
captcha